lördag 28 juli 2012

Sommarläsning (del 5)



Titel: Frihet
Författare: Jonathan Franzen
Antal sidor: 650
Handlar i grova drag om: Det här är en berättelse om familjen Berglund. Den understimulerade hemmafrun Patty, en gänglig för deta basketspelare. Den konflikträdde och undfallande juristen Walter. Walters bäste vän Richard, den bohemiske punkrebellen som till slut slår igenom på bred front. Den alldeles vanliga dottern Jessica och hennes mindre vanlige bror Joey. På ett plan är det här, mycket förutsägbart, en berättelse den framväxande medelklassen i USA. Om svenskättlingar och klassresor a la self made man. Om att forma identiteter och försöka skapa sitt eget öde. Om frihet. På ett annat plan är det en klassisk familjehistoria. Om Patty och Walter som har levt tillsammans hela sina vuxna liv, den (för dem bägge) komplicerande relationen till Richard, föräldraskap, sexuella frustrationer, karriärer, sopsortering, grannar och den allt annat än fria relationen till bakgrund och familjeband. I hög grad är detta också - vilket är lika väntat som att det är en berättelse om dagens USA - en historia om sönderfall, om när livet rämnar. När galenskapen får fritt spelrum. Sexualiteten levs ut. Idealen sätts på prov.
Så tycker jag: Förra året läste jag Franzens omskrivna bok Tillrättalägganden. Till en början tyckte jag att den var alldeles makalös.Vilka karaktärer! Vilka detaljer! Och vilka tvister i familjehistorien! Men efter ungefär halva boken så ledsnade jag fullständigt. Den dysfunktionella familjen Lambert stod mig bokstavligen upp i halsen. Förväntningarna på denna bok var minst sagt kluvna. Å ena sidan ville jag inte ens öppna den (gahh, inte Lamberts i ny tappning!). Å andra sidan tänkte jag att den kunde vara fantastisk (den har ju trots allt, i olika sammanhang, utropats till en av de stora amerikanska berättelserna i våt tid). Och ja, det är exakt det den är. Frihet är sjukt bra (kanske med undantag för slutet...). Trots att den är skriven tämligen rakt på sak så är det dock en bok som tar tid att läsa, inte bara beroende på de många sidorna.
Betyg: 5 av 5

Inga kommentarer: