onsdag 14 november 2012

Here we go again (ja, jag pratar om julen)

Så var det dags för årets julångest. Vad ska man göra? Var? Och med vem?

Ska vi stanna hemma och säga att den som känner sig manad får komma hit? Eller åka till svärföräldrarna? Eller kanske hyra en stuga i fjällen? Eller sätta oss på ett flygplan till någon varmare plats?

De olika alternativen har sina för och nackdelar. Är vi hemma så fungerar det bra med barnen. Okej, det är en del fix och trix med att ha gäster och fixa mat, men det vägs upp av att åtminstone våra egna barn äter och sover normalt. Åker vi till svärisarna så kan vi glatt överlåta planering och diverse fix på dem. Nackdelen är att vi måste åka hyfsat långt och att kidsen inte sover på fyra dygn. I värsta fall drabbas jag även av en oförklarlig allergiattack av att sova i deras hus (jo, det har hänt...både icke sovande barn och akut allergi). Att åka till varmare land är frestande men omotiverat dyrt kring stora helger som jul och nyår. Fjällen kan jag nästan alltid tänka mig att åka till...men då är problemet med julhelgen att det kan vara ont om snö. Eller så är det så kallt att man inte kan åka skidor (typ minus 25 och piskande nordanvind). Annars är nog julen som vi firade i Åre för några år sedan min favorit hittills. Skidåkning, köpesill och några julklappar. På julafton gick vi och kollade på tomten på Åre torg, drack vi kaffe på bageriet och kollade på en film i stugan. Perfekt.

Inga kommentarer: