fredag 16 november 2012

Tips på arkitekt?

Jag kollar, som tidigare nämnt, nästan aldrig på TV numera. Det finns dock ett undantag: hustoppen. Jag älskar hustoppen. Många av husen är sjukt fina...och väcker mer eller mindre kreativa (och desperata) idéer om vad vi borde göra med vår mexilåda. Efter det senaste programmet har jag letat efter både arkitekter och konkreta bilder på den typ av om och tillbyggnad som jag har i åtanke. Helt utan resultat.

Jag tänker att vi inte kan vara de enda personerna på klotet som har en 40-talsvilla som någon gång på 70-talet har genomgått en brutal renovering, inklusive ny mexitegelfasad och bajsbruna aluminiumfönster? Och med ett innanmäte som är en galen mix av ursprung och fula tillägg? Men som vill göra någonting radikalt åt saken? För det finns i ärlighetens namn inte särskilt många detaljer att vara rädd om.

Jag tänker: glas, lärkträ och betong. Jag tänker: enhetliga material (i den mån det är möjligt). Jag tänker: utbyggnad från vårt nuvarande kök, med en ny matplats och ett nytt allrum. Jag tänker: det ska inte vara en rektangulär låda som hängs på huset. Jag tänker: omdisponering av resterande nedervåning. Jag tänker: typ Svante Öhman. Jag tänker: det är praktiskt om arkitekten i fråga bor i Norrland.

Visst, jag har ganska tydliga idéer om hur vi vill ha det. Vilka funktioner som vi vill lägga till. Tänkbara material. Grovt vilken planlösning som skulle kunna fungera. Men jag vill ha en riktigt bra arkitekt som ritar det hela. Någon som ser på huset professionellt. Någon som kan komma med de där riktigt bra lösningarna som vi aldrig skulle kunna komma på. Någon som kan lägga till de där fina, smarta och funktionella detaljerna. Någon som har bra koll på konstruktion.

Tips?

Inga kommentarer: