onsdag 13 mars 2013

Plötsligt händer det i garderoben (del 2)

För några månader sedan tröttnade jag på att rota runt i mina garderober och stöna över alla kläder som jag inte vill använda. Kläder som jag (nog?) gillade när jag köpte, men som av ett eller annat skäl känns helt fel nu (vilket är en ganska ny upplevelse - för även om jag lägger ganska mycket pengar just på kläder så är det ingenting som jag köper slumpmässigt eller utan att tänka efter).

Hur som helst. Jag hämtade några kartonger, stuvade ner diverse klänningar, koftor och kjolar och ställde ner dem i källaren. Det blev även en stor kasse till Myrorna och några plagg som jag gav bort. Efteråt kändes garderoben betydligt mer inbjudande. Lite färre färger och mönster. Mer luft och fler prydliga högar.

Och den känslan har hållit i sig! Jag har knappt handlat några vardagskläder under årets första månader, ändå så känns innehållet i garderoben roligare än på länge. Så roligt att jag funderar på att dra ett nytt varv och rensa ut lika mycket till. Frågan är dock vad jag ska göra av de kläder som jag (sannolikt) inte kommer att använda igen? Kanske ger jag rubbet till Myrorna (eller någon liknande organisation). Kanske lägger jag ut de bättre plaggen på Tradera. Tills jag har bestämt mig så får de ligga nerpackde.

Jag inser att de senaste åren stilmässiga utsvävningar, som jag skyller på graviditet och postgraviditet, inte är för mig. Det blir bäst om jag håller mig till randiga tröjor, preppy cardigans, svarta klänningar och mörkblå jeans. Kanske kan jag spexa till det med ett par röda skor eller prickiga strumpor, men absolut inte mer än så.

Inga kommentarer: