måndag 26 augusti 2013

När sommaren gör sig påmind (kanske på fel sätt?)

Jag är fullt medveten om att jag och Maken inte bör gnälla över pengar, eller brist på pengar. Förvisso har vi inte oändliga resurser, men vi har två bra inkomster och lever förhållandevis billigt (åtminstone i relation till att vi har villa, sommarstuga, ny bil etc.). Men när jag betalade räkningarna idag och börja kolla tillbaka på de senaste månadernas utgifter så blev jag lite matt. För jäklar vad vi har spenderat pengar. Sommaren började med badrumsrenovering, fuktskada, fix av den gamla bilen och lite semester. Sedan blev det byte av bil, mer semester, bygge på stugan, lite renoveringar hemma och mer semester. Några hotellnätter där, en jäkla massa mil med bilen, några middagar där, utflykter och en lite smågrejer. Det mesta var helt klart planerat - men när man summerar alltihop så inser man att det blev ganska...hmm, dyrt.

Nåja, det är ingen risk för lyxfällan - men just nu känner jag ett påtagligt behov av att inte konsumera en massa prylar och att återfå rimlig ekonomisk balans. Jag tror inte riktigt på köpstoppsprojekt, däremot så tror jag att man kommer långt på att medvetandegöra sin konsumtion och på att fråga sig själv om den där boken/resan/koftan verkligen är nödvändig (det vill säga: om den är värd kostnaden i relation till andra alternativ). Och som sagt, just nu vill jag mest bara avstå.

Inga kommentarer: