onsdag 2 oktober 2013

Och alla dessa prylar... (del 2)

Här kommer en (självgod) lista över saker som jag tycker att jag har blivit bättre på, när det kommer till att minska prylberget i hemmet:

- Vi har slutat med papperstidningar. Jag har en digital prenumeration på DN. Maken har motsvarande på New York Times.
- Jag har avslutat samtliga prenumerationer på magazin. Svårast var nog att säga upp Elle Interiör, som jag har haft i minst 15 år. Ibland köper jag något elektroniskt lösnummer av Runners World eller någon inredningstidning. Det har dock blivit ganska få nummer under det senaste året.
- Alla böcker som finns digitalt läser jag just digitalt. Många går att låna på biblioteket, resten köper jag som e-böcker. Resultatet är att jag har köpt tre-fyra pappersböcker i år (vilket är extremt få i jämförelse med tidigare).
- Då jag beställer en hel del varor och tjänster på nätet får jag många nyhetsbrev och erbjudanden via e-post. Numera försöker jag dock att avbeställa dessa, så att jag slipper all förbannad reklam. Nej, jag vill inte veta att det är tag tre betala för två på Sportamore - även om jag gillar detta företag. Jag vill köpa grejer för att jag verkligen har identifierat ett behov eller önskemål - inte för att det kommer ett lockande erbjudande.
- Att vi inte köper fysiska skivor och filmer behöver jag väl inte nämna?
- Jag har nästan helt slutat att handla på auktion och loppisar. För även om det är billigt och miljövänligt att återanvända grejer så är det faktiskt just grejer - som ofta inte fyller någon som helst funktion. Jag behöver inte 20 charmiga loppiskoppar eller ännu ett par fina gardiner från 50-talet. Ett undantag är dock konst. Jag köper fortfarande tavlor på auktion. Annars under året så tror jag att jag har köpt en blomkruka och ett blombord i string. Antalet prylar som har flyttat ut är betydligt större.

Sedan finns det helt klart områden som jag kan förbättra. Jag handlar ganska mycket kläder. Likaså handlar jag mycket löparrelaterade prylar (hey, ska vi prata om mina skor?). Samtidigt så känns båda dessa områden förhållandevis okej, då jag försöker att ägna mig åt medveten och genomtänkt konsumtion. Okej, den skulle lätt kunna minskas...men ändå. Jag försöker att inte impulsköpa kläder - och jag försöker köpa grejer av så pass god kvalitet att de håller ett bra tag framöver.

Men ja, jag ska fortsätta att jobba på att minska prylarna. De är för många.

Inga kommentarer: