fredag 22 november 2013

Onekligen olika ideal

Under de senaste åren, i takt med mitt ökade intresse för löpning, har jag kommit att hänga allt mer i olika träningsforum. Både på nätet och i den fysiska världen. Det finns (nästan) ingen hejd på hur många timmar jag kan läsa konsumenttester av trailskor, prata marathon med likasinnade, skissa på träningsupplägg eller fundera ut den optimala klädseln för vinterlöpning. Det finns inte heller någon hejd på hur många timmar jag kan tänka mig att spendera på att just springa (även om jag sedan är mer sansad när det kommer till vad jag faktiskt gör, både med hänsyn till min kropp och omgivning). Eller på hur mycket kläder och utrustning jag har lyckats samla på mig. Det är verkligen...mycket. Skor för alla möjliga användningsområden, klockor, ryggsäckar, underställ, merinokläder, långa och korta tights, shorts, toppar, tröjor, linnen, jackor, regnkläder, mössor, vantar, buffar, strumpor, västar, reflexvästar...och tja, antagligen en massa andra grejer också. Till mitt försvar måste jag dock säga att de flesta av dessa grejer är noggrant utvalda och används regelbundet, då jag springer i de flesta väder och temperaturer. Men ja, har jag onödiga prylar.

Men så härom dagen så råkade jag sladda in på Englas blogg och kunde inte låta bli att ge ifrån mig ett högt skratt när jag satt i soffhörnet. Olika träningsformer har onekligen olika stilmässiga ideal. Likaså finns det ju påfallande olika kroppskulturer i olika sammanhang. Sannolikheten att jag ska dra på mig en rosa munkjacka i plysch med guldvingar på ryggen, när jag ska ut och springa, är ganska exakt noll. Nu tror jag i och för sig inte att Engla gör det heller, om hon just ska springa, men det är ändå milsvida ideal mellan Victoria Sectrets träningslinje och exempelvis detta:

Inga kommentarer: