lördag 28 juni 2014

Det är ju semester (del 2)

Inför den här sommaren så insåg vi att det är läge att hänga hemma en hel del. Hänga hemma som i att fixa med huset och stugan. Måla vindskivor, ringa hantverkare, bygga klart drädäck, skrapa garage, fixa med växthuset, bygga klart utedasset och andra mer eller mindre roliga grejer. Grejer som minst sagt har blivit eftersatta under de senaste (småbarns-) åren. Tanken är att vi ska åka iväg på några mindre resor också, men merparten av de kommande sex veckorna ska spenderas i Umeå.

När jag väl hänger hemma så kommer jag på mig själv med att göra det mest märkliga saker, som att rensa i byrån med träningskläder. Jag sorterade alla linnen och tröjor (kortärmade, långärmade, merinoull och diverse funktionsmaterial), jackor (tunna, vindtäta, hoodies, merinoull), västar (det fanns faktiskt bara en väst!), tights (långa, knälånga och korta), shorts (ett par!), underställ, överdragskläder, mössor, vantar, buffar, sportbh:ar, trosor, strumpor och tillbehör (vätskebälten, klockor och lite anat krafs). Sedan sorterade jag ut några noppriga tröjor och slitna strumpor...och begrundade berget med kläder. Jag har i och för sig tränat och rört på mig under större delen av mitt liv, men innan jag började springa så var jag ganska sparsmakad med träningskläder (jag hade kanske två par tights och ett par linnen). Numera är träningdkläder min vanligaste konsumtion. Till mitt försvar så springer jag 3-4 gånger i veckan, 52 veckor om året. Jag springer i regn, jag springer i snöstorm. Jag springer när det är minus 17 grader och plus 30. Jag skulle antagligen kunna skriva en bok om perfekta lager-på-lager av kläder, för olika väder. Och tro mig, (funktions-) kläder gör skillnad.

En normal människa skulle vid anblicken av klädberget ha tänkt:
- Jösses, jag behöver verkligen inte köpa så mycket som en strumpa de kommande fem åren!
Min reaktion var:
- Jösses, jag behöver verkligen de där orange Lavvu Peak-tightsen! De skulle ju vara perfekta till Houdini-zippen! *klick klick*

Ps. Så går det för övrigt med min medvetna konsumtion.

Inga kommentarer: