söndag 15 juli 2007

Den tyska hemmafrun - del 2



Ja, varför är hemmafrun tysk? Det låter ju väldigt fördomsfullt. Vid närmare eftertanke, så är min metafor om den tyska hemmafrun hemskt fördomsfull. Jag har ingenting emot tyskar, tyska hemmafruar eller hemmafruar i största allmänhet. Men ingenstans i Europa finns det så många hemmafruar som i Tyskland (p.g.a. den sjuka sambeskattningen - eller är den avskaffad nu?). Uttråkade hemmafruar, som lusläser innehållsförteckningen på tvättmedelspaket, bakar fluffiga sockerkakor och stryker makens skjortor med stärkelse. Putsar hemmet (som i reklamfilmer för Ajax - kommer ni ihåg den från alpstugan?) och har minst tre välartade barn, två pojkar och en flicka. Pojkarna har små rutiga välstrukna skjortor och flickan en sådan där opraktisk skjortklänning, som blir skrynklig så fort man rör sig. Fräknar. Foträtta sandaler. Den tyska hemmafrun ses vanligtvis med ett stärkt förkläde knutet runt midjan. Som en lite mindre glamourös version av Stepford Wives.

Så långt har det dock inte gått. Ännu. Men häromdagen strök jag makens skjortor (lite lätt maniskt). Två dagar i rad har jag bakat rabarberpaj. Jag funderar på att putsa fönster.

Maken hävdar dock med bestämdhet att tyska hemmafruar inte reciterar Goethe.

3 kommentarer:

Pernillas blogg sa...

:D Ska du bli sån där tysk reklammamma så får ni ju ta och skaffa fram ett par barn till iaf... Kanske går att låna av någon tysk familj på genomresa ;)

Rabarberpaj som är så gott, jag kan komma en sväng och vara barn i huset, rätt långt barn men alla är ju olika :D

Kattis sa...

Kan det vara hormonerna? Själv så har jag kokat gelé, något som vi kanske köper tre burkar av varje år...

Har flera välutbildade kompisar, duktiga och driftiga tjejer, som blivit just optimala hemmafruar i Tyskland. Ingen barnomsorg innan barnen fyllt tre, en föräldrapenning baserad på mannens/barnafaderns inkomst, och det i ett land där representation i hemmet fortfarande är vanligt förekommande... Gissa om dom har utvecklat sina hausfrau-talanger!

Världen enligt J. sa...

Pernilla: det går fint att svänga förbi och äta rabarberpaj. Jag brukar göra en med rabarber och äpplen som är riktigt välsmakande.

Jag: *Haha* Det är skönt att det finns hopp. Jag kanske ska föreslå maken en flytt till Tyskland...?

För övrigt står förra årets gelé orörd i matkällaren. Roligare att göra än att äta upp.