fredag 28 december 2007

2007

Snart är 2007 över. På klassiskt kvällstidningsvis tänker jag skriva en lista, över saker som jag tycker kännetecknar det snart gångna året.

1. Barn (små människor). Allt tycks handla om barn. Eget barn, andras barn. Alla tycks vänta barn, nyss ha fått barn eller hett önska barn. Alla samtal kretsar kring språkutveckling, barnvagnar, skolor och lustiga anekdoter.
2. Feminism (ideologi). Jag trodde (nästan) att feminismen var överspelad för några år sedan. Men tji fick jag. Pigdebatter, vårdnadsbidrag, amningsfascism och den offentliga pajkastningen mot offentliga superkvinnor (som Hillary Clinton) bevisade motsatsen.
3. Marc Almond - Stardom Road (skiva). Årets bästa.
4. Linda Skugge (krönikör, bloggare och författare). Tillbaka med en ny blogg. Lika vass som alltid.
5. Skrivkramp (personlig ångest). Ja, ja...bloggen kan jag skriva. Men resten då?
6. Konsumtion (beteende och livsstil). Jorden kommer att gå under...och man borde göra någonting vettigare än att bränna sin lön på konsumtion. Varför är det då så svårt att ändra beteende? Svampplockning, anyone?
7. The Go Team! - Grip Like a Vice (singel). Kommentarer överflödiga.
8. This is England (Film). En film som jag inte ens har lyckats se, men som jag är helt övertygad om att den platsar på denna lista.
9. Martina Lowdén - Allt (bok). Så många listor, så många sjuka detaljer, så vackert språk.
10. Alva Myrdal (författare, forskare, ambassadör och politiker, 1902-1986). Lika aktuell och provocerande som alltid. Personligen plöjde jag fyra biografier + en av hennes egna böcker.

Inga kommentarer: