fredag 30 maj 2008

Tåg

Folk har så märkligt romatiska idéer om tåg. Typ, ååååhhh, vi åker alltid tåg när vi ska någonstans, det är så avslappnande/man jobbar så bra/kan läsa en god bok/titta på landskapet. Folk brukar till och med falla in i hyllningar av långsamheten, poängen med att resa i godan ro.

Jag har spenderat absurt mycket tid på tåg när jag var yngre. Först under gymnasietiden när jag åkte mellan den forna hemstaden och den håla i småland där jag gick gymnasiet. 32 mil enkel resa, som åktes fram och tillbaka varannan vecka. Sedan flängde jag fram och tillbaka mellan Skåne och huvudstaden under något år. 65 mil enkel resa, minst en gång i månaden. Under universitetsåren intogs en betydligt kortare sträcka, mellan huvudstaden och den forna hemstaden, ofta. Alldeles för ofta.

Igår åkte jag från huvudstaden till den forna hemstaden, i värsta pendlingstrafik. Det var fullproppat med folk och väskor överallt. Luften stod still. Alla pratade hysteriskt i mobiltelefon. I morse åkte jag samma sträcka i motsatt riktning. Då hade tåget förvandlats till en rullande fritidsgård. Kidsen var uppenbarligen på väg till Kiss konsert som är i kväll. En ung man förgyllde det hela med att spela I was made for loving you (eller vad den nu kan heta) på högsta volym från sin mobil. Detta urartade i allsång i vagnen. Jag gillar inte alls tåg.

Som Bästa M. konstaterade ett par timmar senare: jag är verkligen en tant.

4 kommentarer:

Alex sa...

Men det ÄR något speciellt med att åka tåg, men jag kan inte sätta fingret på vad. Kanske beror det på att jag inte åkt tåg på hundra år!

Apropå att vara tant, så är det inget att skämmas över ty du är inte ensam!

J sa...

Men du, jag är också en tant. Speciellt när det kommer till folks ovana att lyssna på musik i mobilen så alla kan höra. Gah!

Lotta sa...

Jag är gilla-tåg-sorten. För mig går det snabbare att åka X2000 till Stockholm än att jag ska köra med fikapaus och kisspaus och leta parkeringsplats och köra fel.

Nu finns det ju även tyst vagn att boka så det vore kanske något för nästa tågtripp? :)

Världen enligt J. sa...

Jag visste väl att det skulle krypa några tågälskare ur kulisserna:))

Och nej, jag skäms absolut inte över att vara tant. Tanter är bra! Vilka skulle annars hålla ordning på omvärlden? Typ skriva sura lappar i tvättstugan och skicka ut "jag är inte din morsa"-mail till kollegorna...