tisdag 20 april 2010

Alla är inte lika eller strävar efter samma sak

Jag blir alldeles matt när jag läser om hur Försäkringskassan ska undersöka om det är fusk att starta/driva företag under föräldraledigheten. Så länge man tar hand om sin unge så bör Försäkringskassan strunta i vad man gör med sin tid (exempelvis när barnet sover, eller när ens partner är hemma). Om man filar på debutromanen, startar företag, pillar navelludd, joggar, pluggar eller ligger och sover är helt ointressant. Folk har både olika drivkrafter, behov och arbetskapacitet. Det är nog illa som det är för enskilda företagare att över huvud taget vara föräldralediga, mestadels på grund av stelbenta regler och obegriplig byråkrati.

Uppdatering: när jag var föräldraledig på halvtid och jobbade halvtid (vilket jag gjorde större delen av föräldraledigheten) så var tid ett återkommande tema på denna blogg. För hur sömndepriverade vi än var i perioder så hade både jag och maken sjukt mycket tid över. Tid som vi kunde lägga på alla möjliga projekt, utan att bli dåliga föräldrar.

3 kommentarer:

Jenny / Ekomamma i stan sa...

Gjorde misstaget att läsa kommentarerna på artikeln (att jag aldrig lär mig) och förvånas inte bara över folks trångsynthet, utan också av att folk verkar tro att man går med vinst direkt när man startar företag.

Världen enligt J. sa...

Ja, kommentarerna går inte av för hackor! Vad tror de att man gör? Stoppar in ungen i garderoben och drar in storkovan? Och även om nu någon gör det sistnämnda så är det väl mer att beundra än att missunna?

Ponder sa...

Ja, det där förvånar mig också. Man får t ex inte ens plugga en kurs på kvarts tid distans om man är föräldraledig på heltid. Som studerande kan jag inte ta ut en enda dags föräldraledighet nu, även om jag inte tar CSN, för pluggar man på heltid kan man bara göra det...