lördag 2 april 2011

Dagens seriösa frågor!



Medan dottern var på den sedvanliga barndansen, som är på lördagmorgnar, så skrotade jag och sonen omkring i affärer och kollade på kläder. På den stora klädkedjan, med de oroväckande låga priserna, hängde en hel driva med bandtishor/bodys för småungar. Sådana som hårdrockföräldrar uppenbarligen tycker är jättesöta. Nu har jag ju aldrig lyssnat på hårdrock - och alltid tillhört det andra lägret (ja, jag vet att det låter skittöntigt...men på 80-talet så var musik och tillhörande frisyrval väldigt seriösa saker). Jag skulle med andra ord hellre äta daggmaskar än sätta på mina barn en tisha med AC/DC-tryck.

När jag stod och fånstirrade på de i mitt tycke anskrämliga kläderna började ja dock fundera på två frågor. Hur kommer det sig att det bara finns sådana här kläder på hårdrocksteman? Varför finns det inte synthmotsvarigheter? Eller andra typiska nostalgitryck (exempelvis med Madonnas Like a Prayer-omslag)? Det närmaste man kommer är väl enstaka tryck med Rolling Stones och Beatles. Och så den andra frågan: skulle jag bli mer vänligt sinnad till företeelsen om jag kunde spöka ut Lille O. med en body prydd av Kraftwerks The Robots? Eller Joy Divisions Unknown Pleasures?

Inga kommentarer: