lördag 31 december 2011

Tack och hej?

Så här i slutet av året, när det är mycket bokslutstänk, så har jag funderat en del över den här bloggens framtid. Jag har bloggat så gott som dagligen i fem år, i totalt fyra olika bloggar (varav två fortfarande är aktiva). Men just den här bloggen, som trots allt är min huvudsakliga blogg, har gått i stå. Jag känner inte längre att jag kan skriva om det jag vill eller tänker på. Endera är det för privat, politiskt eller jobbrelaterat - vilket är komplicerat då bloggen befinner sig i en gråzon mellan anonymt och offentligt. Jag skriver förvisso aldrig ut namn eller direkt avslöjande detaljer, men är å andra sidan fullt medveten om att Umeå är en ganska liten stad och att det behövs ungefär en välformulerad söksträng i google för att få fram både vem jag och maken är. Det är inte hela världen om du eller någon annan läsare kan lista ut detta (hej, hej, kollegor, grannar och studenter!), men det sätter ganska tydliga gränser för vad jag är beredd att skriva om. Och ju mer vissa personer i min omgivning skriver i bloggar och på Twitter, desto mer tveksam blir jag till sammanblandningen av privata åsikter och värderingar och vad man gör i professionella sammanhang.

Så, nu har jag bestämt mig för att ta en paus från den här bloggen. Kanske kommer jag att sakna den förfärligt mycket och återgå till normalt bloggande innan ni ens har noterat min frånvaro. Eller så hittar jag en ny form för det hela. Tills vidare så finns jag här.


8 kommentarer:

Fransyskan H sa...

Âh. Stor nyârskram härnerifrân, frân mig som haft förmânen att följa dig som en av mina bloggfavoriter. Du lämnar ett tomrum (men förstâr ack sâ väl ditt val). Lägger tillsvidare in blogg 2 i min lista och hoppas pâ âteruppstândelse i endera formen!

Viktoria sa...

Trist men förståeligt. Ibland måste man testa att inte för att veta.

Jag önskar dig och familjen ett riktigt Gott Nytt År!

S sa...

Åh, så tråkigt för mig! Men jag förstår dig, för jag känner just precis likadant.

Får se hur det blir framöver.

Gott Nytt År!

Världen enligt J. sa...

Tack snälla ni - jag har svårt att tänka mig att det här är the end...men det får lov att bli i ny form. Eller på ny plats. Eller på något annat sätt.

Gott nytt år!

Colombialiv sa...

Åh. Helt förståeligt och helt trist. Men jag behåller den i rss-läsaren om den skulle återuppstå.

Gott nytt 2012!

Josefine sa...

Ja, det där är krångligt. Men jag kommer att sakna ditt bloggande här! Tur att marathonbloggen finns kvar.

J sa...

Kommer att sakna dig! Man har ju sina favoriter och du är en av dem. Kommer ha koll på springbloggen :)

Världen enligt J. sa...

Som sagt - tack snälla ni! Ett tag framöver får det bli marathonbloggen, men sedan blir det nog någonting nytt!