fredag 21 februari 2014

Att försöka förstå sig på sin mamma

Idag skulle min mor ha kommit upp hit, någonting som ungarna har pratat om i flera veckor (eller snarast sen innan jul). Det är ju inte direkt så att vi träffas så ofta att vi sliter ut varandra. Men halv nio i morse, ungefär när hon skulle ha satt sig i bilen och påbörjat resan, ringde hon och ställde in besöket med hänvisning till att det snöade och att det var klass 1-varning.

Jag blir så trött. Det är inte första gången hon ställer in med kort varsel. Och hon vet mycket väl om att om hon inte kommer den här helgen så kommer det dröja ett antal veckor innan det kan bli aktuellt igen. För min del spelar det inte så stor roll, vi ses när vi väl ses. Men hur kul var det att säga till ungarna att mormor inte kommer i kväll? Igen? Om hon nu inte ville köra bil idag så går det alldeles utmärkta tåg. Eller flyg. Jag tror till och med att man kan åka buss (om det av någon anledning skulle vara bättre). Men nej, hon ställer helt enkelt in.

Det här låter säkert surt, men jag känner inte direkt att vi är högprioriterade i min mors vardag. Hon pratar jättegärna med mig varje dag, i telefon, och hon vill höra om barnen. Men ibland får jag känslan av att hon tycker att det är rätt påfrestande att ses. Att det är rörigt och påträngande - och att våra barn inte alls är som hon minns mig som barn (vilket hon ibland kommenterar). Självklart tror jag att hon vill träffa oss alla (liksom att hon genuint älskar oss) - men samtidigt tror jag att det finns en dubbelhet i det som gör att hon lätt backar ur om det öppnar sig en möjlighet. Och det känns ärligt talat ganska surt.

2 kommentarer:

S sa...

Åh, kära nån! Det lät som en beskrivning av min svärmor. Vilket gör att när något sådant händer inte känns så jobbigt, snarare tvärtom. Men när barnet blir äldre och förstår kommer det ju så klart att bli speciellt.

Speciellt är ordet.

Världen enligt J. sa...

Ja, det blir helt klart lurigare ju äldre ungarna blir. För även om jag blir sur så vill jag inte säga som det är till dem. Men jag antar att de kommer lägga ihop ett och ett vad det lider.