måndag 3 februari 2014

Konsumtion (rapport: januari)

Sedan ett tag tillbaka (okej, nyår - men jag befattar mig inte med nyårslöften) så har jag lovat mig själv att se över min konsumtion. Det handlar inte om något regelrätt köpstopp utan mer om att synliggöra och ifrågasätta vad jag köper. Och med "köper" avser jag i första hand prylar, kläder och skor till mig själv. Utöver detta så konsumerar jag andra saker också, som resor, musik, luncher och deltagaravgifter i löpartävlingar. Likaså så konsumerar vi som familj en massa, allt från mat till skridskor. Men som sagt, i just detta sammanhang så syftar det på min egen egoistiska konsumtion av prylar. Behöver jag verkligen ännu ett par löpartights? En till snygg klänning? Ett par nya hörlurar? En tavla? Eller kanske en packe med pocketböcker?

I januari blev konsumtionen följande:
- en knallrosa badmössa (nödvändig - håret stinker av klor annars)
- ett par simglasögon (nödvändiga - hade tappat bort mina gamla)
- en svart klänning från COS (absolut inte nödvändig - men jag kommer att använda den mycket)
- ett par röda strumpbyxor (inte heller nödvändiga)
- två elektroniska böcker (relativt nödvändiga - de fanns inte att låna på biblioteket)

Med andra ord, jag har konsumerat prylar - men färre än en vanlig månad. Det ska bli intressant att se hur det blir framöver.

Inga kommentarer: